Fråga facket Fråga facket

Stark sommar för unga uppsökare

Nu har LO-distriktet i Skåne avslutat årets sommarkampanj ”Koll på jobbet”. 35 unga LO-medlemmar har genomfört fackligt uppsökeri i alla Skånes kommuner. Tillsammans har man genomfört drygt 1850 enskilda samtal på knappt 950 arbetsplatser och publika platser.

Rekordsiffror för 2024 års fackliga uppsökare!

- Vilka otroliga två veckor! Jag är så otroligt stolt över alla som  deltagit och medverkat i kampanjen. Stort tack till dem alla! Deras insats har gjort skillnad, säger Jenny Sjöstedt, själv medlem i Hotell- och Restaurangfacket och vald till ordförande för LO-distriktet i Skånes regionala ungkommitté.

Rekordsiffror

Koll på jobbet är en årlig LO-kampanj som äger rum över hela Sverige. Här i Skåne genomfördes LO-distriktets kampanj under vecka 26 och 27 av uppsökare från skånska fackliga avdelningar inom LO-förbunden.

Det är unga fackliga som lagt tid och energi på att besöka arbetsplatser där många andra unga jobbar. De har även besökt publika platser där unga samlas. Detta för att träffa sommarjobbare eller andra som är nya i arbetslivet.

- Kampanjen blev fantastisk! Vi spräckte våra siffror från föregående år! Det är värt att fira men samtidigt finns det mycket kvar att göra. Nästa sommar ser jag fram emot att vi blir ännu fler, säger Jenny Sjöstedt.

Besökt 33 kommuner

Under två veckor var 35 unga LO-medlemmar ute på fackligt uppsökeri. Tillsammans täckte man hela Skåne och besökte samtliga 33 kommuner. Det blev besök på så olika typer av arbetsplatser som äldreboenden, pappersbruk, butiker, djurparker, restauranger och byggen. Arbetsplatser inom alla LO-förbundens områden besöktes.

- För många unga är det inte självklart att veta vad facket är eller gör. Vår kampanj är en viktig pusselbit för att nå vår generations unga. Det är bara när vi har varandra som vi kan skapa en trygg arbetsmarknad tillsammans, konstaterar Jenny Sjöstedt.

Fortsätter hela sommaren

Utöver arbetsplatser har kampanjen även besökt marknader, festivaler och Pride-firanden. De unga fackliga uppsökarna lämnade under uppsökeriet vidare information, och berättade även om hemsidan http://lo.se kollpåjobbet där de vanligaste frågorna och svaren finns samlade.

Dessutom finns e-postadressen kollpajobbet@lo.se dit unga kan skicka in frågor. LO har även en öppen jourlinje unga kan ringa, som inte kräver medlemskap i ett fackförbund. Fackets Hjälptelefon når dessa unga på 020 – 56 00 56, hela sommaren.

- Ju fler vi är som har koll på jobbet desto schystare arbetsliv får vi. Ingen fråga är för liten för att höra av sig om. Bättre att höra av sig till facket en gång för mycket än tvärtom, understryker Jenny Sjöstedt.

Positiv stämning

Tillsammans har uppsökarna spridit kunskap kring vanliga jobbfrågor, och har delat med sig grymma tips och annat som är bra att ha koll på – innan, under och efter en anställning.

Men under kampanjens gång har det dessutom kommit in mycket positiv feedback till LO-distriktet från ställen som blivit besökta. Det märks att uppsökarna inte bara spridit kunskap utan även en positiv stämning kring arbetslivet och facket.

Bra start i arbetslivet

- Koll på jobbet finns för att bidra till att hjälpa unga att få en bra start på arbetslivet men det är också en chans för unga fackliga från olika branscher att mötas och lära sig av varandra. Inte sällan träffar man nya vänner man kanske annars aldrig mött. Att satsa på Koll på jobbet-kampanjen är på så vis inte bara viktigt för arbetsplatserna som blir besökta – det är viktigt för alla som är med, och för de LO-förbund som dessa unga tillhör. Tillsammans är vi starka! avslutar Jenny Sjöstedt.

För mer information från LO-distriktet:

Jenny Sjöstedt,
ordförande LO-distriktet i Skånes regionala ungkommitté